Haa dari gambar tu korang dah bleh bajetkan betapa peningnyer kepala aku baru-baru ni..

Kanape??
Owh tolong member..



Tolong ape??
Owh, tolong addkan extra OS (Operating System)kat PC dia sebab OS kat PC dia slalu buat hal..



Abis tu..
Takdelah.. memula tu PC dia memang dah ade Vista.. so sebab korang taukan Vista ni tak compatible dengan banyak application ke, games ke.. even drivers.. so aku offer la nak install XP.. sebab itulah choice yg aku rasa ok kot untuk dia..



So aku pon mintaklah pc dia sat sbb nak wat "Operation" kat pc dia.. TANPA wat backup aku pon dengan sewenang-wenangnyer install XP (without formatting) kat pc tu.. so dalam lebih kurang 30-40 menet pas tu.. lahirlah XP kat pc dia..



Akhirnya problem datang...
Pas install Os tuh baru aku terhengat sal driver PC dia.. check2 kat dalam beg PC dia.. tgk2 takde CD driver.. Soo, aku pon cam da stat nak fenin2 lalat arr.. Btw just to let u know.. PC dia ni sebenarnyer Notebook Acer Aspire 4920.. and the best part of the story is that biler aku call tanyer member aku sal CD driver dia kan... dia cakap memang dia tak dapat... (Link nak cari driver tu -->>
Click Sini)

Google to the Rescue!!!

Well that's right.. dengan pantasnyer aku cari solution kat Google.. type in je nama dia trusss... terkeluar link dia... Memula tu cam happy arr dapat link tu.. tengok-tengok... biler nak download.. memang slow gilerrrrrrr!!! punyalah hangin satu badan aku... tapi sebab itu je link yg aku tau masa tu.. so aku pon download arr through pc kat umah aku ni ha.. So dalam jangka masa dekat 4-5 jam pas tuh aku dah settlekan problem XP dia... So dengan happynye aku pon berehat untuk hari tu.....

Ke-esokan harinya...
Keesokan paginye akupon bangun la dengan harapan hari ni aku dapat memulangkan notebook tuh dengan happy nyer kat member aku tu... Tapi sebelum tuh aku onlah notebook tu.. Biler "On" je.. aku tetibe terpasan yang kat notebook dia takde OS selection masa nak stat pc... So aku pon dah cam dah stat nak tensen balik... sebabnyer aku janji nak pulangkan pagi ni gaks..

Configure Settings PC,
Akupon apa lagi cargas arr mengoogle mencari jawapan.. cari punya cari tak dapat2.. masa lak dah nak dekat tengah hari.. kawan aku dah miscall dekat 3-4 kali gaks arr sebab nak tanya khabar Notebook dia.. Fuhh.. aku pon dah chuwak abis da masa tu..So akupon truskan pencarian solution aku kat google...

Google selamatkan aku lagi!!!
Carik punya carik.. last-last Google dengan gagahnyer menyelamatkan aku wat kali ke2.. So aku pon dapat arr solution dia... follow punya follow last-last problem settle...

Ape Solution dia??
  1. Install Microsoft .NET Framework kat XP (Click here For the Link)
  2. Download EasyBCD(Untuk repair boot file dia) -->> Click here for the Link
  3. Install Application tu.. 
  4. Pas install untuk configure mender tu... kene click "Manage Bootloader" page, 
  5. Pilih option "Reinstall the Vista Bootloader" dan pastuh click kat "Write MBR" sebab nyer nak keluarkan Vista Bootloader tu masa nak stat PC..
  6. Pas settle je.. click kat "Add/Remove entries" Page dan Pilih option "Windows NT/2K/2003" dari drop down list tu..
  7. Last skali click "Add Entry" & Restart PC!! 


Menarik lafas lega!!!
Pas settle je prob notebook dia dan selepas testing kat 3 ke 10 kali notebook tu.. aku pon ambik langkah kanan dan memulangkan notebook dia... Wahhhh Lega giler.... tapi bagi aku mender yg paling penting yelah PROBLEM SETTLE!!! he he he


Kesimpulannyer
  1. Kalau nak wat ape-ape setting kat PC/Notebook... WAT BACKUP DATA DULU!!
  2. Check CD yang ade Drivers PC/Notebook tu!!
  3. Pastikan anda ade Internet Access (Just incase if you need Uncle Google)
  4. Tambahlah kalau ade lagi...
  5. Blajarlah dari kesilapan ku ni wahai kawan-kawan ku..

0 comments: